به گزارش همشهری آنلاین، تغییر نوع نگاه به شیوه معماری ایستگاههای مترو پایتخت، فرآیندی است که در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرارگرفته و نتایج این نگرش نوین در میزان رضایتمندی شهروندان از شکل و فرم ایستگاهها مشهود است. به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران، در دید نخست به صنعت ساخت مترو تنها به عنوان یک سامانه انبوهبر پاک و سازگار با محیط زیست و جهت رفع دغدغههای حمل و نقلی شهروندان نگاه میشود.
علی امام در ادامه تاکید کرد: «اما این یک واقعیت است که حضور در این قبیل فضاهای شهری، از کیوسک ورودی گرفته تا راهروهای ارتباطی، سالن بلیت فروشی و سکو سوار و پیاده شدن مسافران، زمانی هر چند اندک از اوقات مراجعان را به خود اختصاص داده و در این میان جلوههای بصری ایستگاهها که در منظر عمومی قرار دارد، تاثیری انکار ناپذیر در روحیه مسافران می گذارد.»
او ادامه داد: «در سالهای اخیر با توجه به همین موضوع علاوه بر اعمال ملاحظات فنی و مهندسی در روند ساخت و ساز خطوط و ایستگاهها، با تشکیل کارگروههای مختلف، تلاش کردیم تا ضمن بهبود وضعیت آثار هنری ایستگاهها، معماری ابنیه هم چشم نواز باشند.» به گفته مدیرعامل شرکت مترو انتخاب ایستگاه آهنگ در رویداد میزان معماری سبب افزایش انگیزه طراحان و پیمانکاران ساخت ایستگاهها برای بهینهسازی فضاهای ایستگاهی در پروژههای پیشرو شده است.
علی امام به وضعیت سایر ایستگاهها هم اشاره و عنوان کرد: «پیش از این ایستگاههایی از قبیل ایستگاه برج میلاد، امیرکبیر، مرزداران و شهرک آزمایش نیز به سبب نوع معماری فضاهای داخلی و نصب آثار حجمی ، مورد توجه هنرمندان، معماران و مردم قرار گرفته بود و این رویه در ایستگاههایی از قبیل بوستان گفتگو و ۱۷ شهریور نیز اعمال شده است که امیدواریم طی سالهای آینده، چنین رویکردی به بلوغ و تکامل رسیده و شهروندان حظ بصری بیشتری از حضور در فضاهای زیرزمینی شبکه خطوط مترو پایتخت ببرند.»
نظر شما